نکات مهم در خصوص انتخاب و تعویض لنت ترمز خودرو
یکی از موارد مهم که باید بسیار جدی گرفته شود، سیستم ترمزهای خودرو است که با ایمنی سرنشینان و عابران رابطه مستقیم دارد. در این بین لنتهای ترمز نسبت به سایر قسمتهای سیستم ترمز زودتر نیاز به تعویض دارند. نکته مهم در رابطه با لنتهای ترمز این است که در بازار انواع مختلفی از آنها یافت میشوند و شما میتوانید لنتی که مناسب خودروی شما است را خریداری کنید.
نوع لنت ترمز انتخاب شده که میخواهید خریداری کنید، بسته به میزان هزینه در نظر گرفته شده متغیر است، شما نمیتوانید در مورد خرید لنت زمان را به عقب بیاندازید، چرا که لنتها وظیفه توقف ماشین را بر عهده دارند و در صورت تمام شدن و یا شکستن کفشکهاخطرات جانی و مالی در پی دارد.
قبل از خرید لنت ترمز دقت کنید چه نوع لنتی مورد نیاز ماشینتان است
وقتی لنت ترمز شما رو به پایان باشد، ناچارا باید لنتها را تعویض کنید. برای انتخاب لنت مواردی را باید رعایت کنید که ماشین شما به طور مثال: در چه مسیرهایی بیشتر تردد میکند. چرا که انتخاب لنت به این موارد مربوط میشود؛ از جمله این مواد عبارتند از: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو بهرو شدن با چالههای آب و… مواردی هستند که قبل از خرید لنت ترمز باید در نظر گرفته شوند.
جنس لنتهای ترمز
در بازار لنتهای ترمز در انواع مختلف همچون مواد آلی، مواد نیمه فلزی، مواد فلزی و سرامیکی عرضه میشوند. قبل از خرید لنت ترمز مهم است که مواد به کار رفته در ساخت لنتهای ترمز را در نظر داشته باشید.
انتخاب لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب اکثر رانندهها
لنت ترمزهای نیمه فلزی بیشترین کارایی را در خودروهای سواری دارند. همچنین قیمت بسیار مناسب آن باعث شده که مردم استقبال بیشتری از این نوع لنتها داشته باشند. بیشتر خودروسازهای جدید لنت ترمز ماشینهای خود را از جنس لنتهای نیمه فلزی ارائه میدهند. زیرا این خودرو سازان اعتقاد دارند که دیسک های ترمز و کالیپر های خودروهایشان در مقابل لنتهای نیمه فلزی تحمل بیشتری از خود نشان میدهد و دیرتر خراب میشوند. با این حال اگر شما بیش از حد از خودروی خود کار میکشید، به طور مثال از کاروان و یا تریلر استفاده میکنید و در مسیرهای کوهستانی تردد میکنید، بهتر است از از لنت ترمزهای قوی تر استفاده کنید. لنت ترمزهایی چون تمام فلزی و یا سرامیکی میتوانند گزینه مناسبی باشند؛ به عبارت دیگر انتخاب لنت ترمز مناسب بستگی به کارکرد شما با ماشینتان دارد. .
هنگام تعویض لنت ترمز، تمام سیستم ترمز را بررسی کنید
در هنگام تعویض لنت ترمز تمام سیستم ترمز را بررسی کنید و حتی اگرشخص دیگری این کار را انجام می دهد، از او بخواهید تا تمام موارد ایمنی ترمز ماشین را مورد بررسی قرار دهد. فقط نو و سالم بودن لنتها برای گرفتن ترمز کافی نیست. شما باید از کارایی دیسک های ترمز و کالیپر ها و دیگر بخشهای سیستم ترمز مطمئن شوید که دچار نقص نشده باشند. زیرا سیستم ترمز یکپارچه بوده و اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، ممکن است، در تمام سیستم اختلال ایجاد کند. این امر بسیار ضروری است که در هنگام عوض کردن لنتهای ترمز روغن ترمز جدید، جایگزین روغن ترمز قدیمی شود. هر ماده شیمیایی و غیر شیمیایی در یک مدت زمان خاص کارایی مفیدی دارد، حتما زمان عمر مفید روغن ترمز را در نظر داشته باشید..
تفاوت بین ترمزهای عقب و ترمزهای جلو
لنت ترمزهای چرخهای عقب و جلوی ماشین گاها با هم تفاوت دارند. لنت ترمزهایی که برای لاستیکهای جلو تعبیه شده با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخهای جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درست شده است که در اصطلاح به آنها ترمزهای دیسکی میگویند. اما کفشکهای ساخته شده، برای چرخهای عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخها روی آن سوار هستند، قرار میگیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسهای میگویند. این نوع سیتم بیشتر در محور عقب اتومبیلها و کامیونها یافت میشود. ترمزهای کاسهای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکلتر است، ولی تولیدشان کم هزینهتر است و از مکانیسم سادهای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند.
دلیل برتری ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسهای
همانطور که در بالا ذکر شد؛ ترمزهای دیسکی که در جلوی وسیله نقلیه واقع شدهاند، باید فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند. اولین نمونه از ترمزهای دیسکی توسط طراحان خودرو و طراحان هواپیما ساخته شد. آنها میخواستند بهترین راه برای کاهش سرعت ماشین، بدون سوزاندن لنتهای ترمز تجربه کنند. بعد از مدتی این فناوری روی خودروهای سواری که به صورت تجاری تولید میشدند، پیاده شد تا با این روش میزان ساییده شدن و بریدن ترمزها را کاهش دهند.
از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل میکند، از این روی سعی کردهاند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسهای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند. از این رو بیشتر اتومبیلها و کامیونها در محور عقبشان از این نوع ترمز بهره میبرند. با این حال، خودروهای پیشرفتهتر و کامیونهای سنگینتر، به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسهای از خود عبور میدهند. این بدان معنی است که کاراییشان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است. علاوه بر اینها ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترمهای کاسهای از خود نشان میدهد.